Bussresa till Istrien

Vi hade länge pratat om att vi skulle se hur det är i Kroatien och speciellt då på den istriska halvön eftersom vi låtit oss berätta, att den har varit italiensk och fortfarande är italienskinspirerad - framför allt då maten.
Enid hittade en bussresa, som skulle gå till en stad som heter Novigrad eller på italienska Cittanova, vilket på svenska skulle kunna bli Nystad. Då vi tyckte att det var till ett rimligt pris och dessutom inte så ansträngande bussresa eftersom vi skulle övernatta på två ställen på vägen ned.
Bussen kom från Värmland och passerade Helsingborg där vi klev på. Vi möttes av ett gäng glada värmlänningar och gutter och piker fra Norge, med chauffören Markus och reseledaren Barbro i spetsen.

Resan gick via Helsingör och ner genom Danmark till Rödby och färja över till Puttgarden och på Autobahn till Hannover, där vi övernattade på Radison SAS Hotell. På kvällen middag i matsalen med morot/ingefärssoppa till förrätt och varmrätten bestod av kyckling med bacon. Väckning nästa morgon kl. 0645 för vidare färd mot Salzburg.
Första stoppet blev i närheten av Kassel
där det blev busskaffe.
Senare i trakten av Steigenberg stannade vi till för lunch
Lunchen kom att bestå av Gulaschsoppa med bröd och "ein kleines Bier" för hustruns del.. För min egen del blev det "ein grosses Bier und  ein  Underberg".
Denna dagens resa slutade i en liten ort strax utanför Salzburg, som heter Hallein.
Där checkade vi in på ett underbart litet värdshus, som heter Brückenwirt.
Innan kvällens middag blev det en liten drink inne hos Lisa och Jan-Erik med underhållning  av Lisa och Tore med sitt dragspel.
Övriga inblandade var Bitten och Gösta, Gert och Anne samt naturligtvis Jan-Erik och Tores fru Elsa Till middag serverades det, som förrätt soppa med omelett. Varmrätten var kalkonsnitzel med ris och grönsaker. Till efterrätt var det glass, grädde, fruktsylt. Drycken för kvällen var öl. Kvällen avslutades med dans till Tores dragspelsmusik.

Nästa morgon var det återigen väckning kl 0645 för avresa mot vårt slutmål - Novigrad. Första stop blev vid en rastplats, som hette Dreiländerecke (Tre ländershörnet). Det regnade så det blev inget busskaffe utan vi tog fikat inne på rastplatsens restaurang. Vi for därefter in i Italien och det blev en avstickare in mot Venedig för att få lunch på en italiensk rastplats, det var nämligen lite ont om sådana efter den vägen vi skulle åka. (Samma regn här.)  Vi vände sedan kosan mot Slovenien via Trieste (utanför) och sedan vidare mot Kroatien. Vid gränsövergången till Kroatien var det ett fruktansvärt åskväder där blixtarna gick rakt ned. Några skulle växla in sina pengar till kuna (den kroatiska valutan), men personalen där var inte helt ärlig och försökte lura sina kunder, vilket inte uppskattades, så dom blev utan kunder.

Vi färdades genom alperna
och fick se många fina vyer.

Vi anlände till hotellet där vi skulle bo vid c:a 17-tiden efter incheckningen blev det en stunds vila. Därefter gjorde jag (Stig) en liten promenad för att lära känna trakten.

Så här fint var det på hotellet.
Matsalen på hotellet är stor och rymlig, men opersonlig.
Här bjöds frukost och middag varje dag. Gående bord!!
Maten serverades i buffé med två stationer för kall mat och grönsaker. Två stationer för olika varmrätter och två stationer för efterrätter. Riklig och god mat, men som sagt opersonligt.
  Novigrad - Cittanova
Stora gatan genom sta´n En restaurang vid hamnen Bar - Café vid torget Kyrkorum
Hotellens - Maestral och Laguna - badstrand
Tjusig vy över en stenig strand Mera stenig strand Vattnet var mycket salt, man kunde flyta helt orörlig. Enid njuter av solen på stranden.

En utflykt till PULA - en gammal romarstad
På väg till amfiteatern. Enid på torget i PULA Stig på gång. Druvor i massor.

En port i den gamla stadsmuren Ett hus i den gamla staden Marknadsplatsen En park vid strandprommenaden

En båtresa utefter Istriens kust med strandhugg i Rovinj och Vrsar
Vi åkte med buss till Poreç
där vi skulle gå ombord på båten.
Enid och Stig på väg till båten. Embarkerade Branta klippor.
Väl ombord gjorde vi det bekvämt för oss och njöt av utsikten och av mat och dryck.
Rovinj från sjösidan Bitten har gått iland Så även Jan-Erik Gösta och Jan-Erik på sta´n.
Man kunde gå genom flera slingrande gränder Ett torg, som låg en bit bort från hamnen.
Den här killen serverade jättegod fisk och rikligt med dryck därtill.
Farväl Rovinj.
Måsarna följde oss och väntade på rester efter måltiden
Vrsar - en gata vid hamnen Glasstånd med jonglör Promenad i Vrsar Nu lämnar vi Vrsar

En lunch vid hamnen i Novigrad och en kroatisk afton i byn Sv. Petar u Sumi (St. Peter i skogen)

Här åt vi lunch Väntan på maten Det är serverat Medalion med tryffelsås
Mingel vid ankomsten Vi väntar på mat igen Vinet har kommit Det var gott

Hemresan med besök i Postonj-grottorna

Floden Pivka som rinner genom Postonjgrottan. Ingången till grottorna med riklig tillgång till shopping Hon bjöd på olika sorter av grappa och brandy Första övernattningen på hemresan blev i Anif utanför Salzburg.
Härligt gäng i väntan på mat igen. Staden Geiselwind i Franken, där vi stannade till för lunch. På Althistorischer Stern fick vi sista lunchen  innan vi fortsatte till  hotell Holiday Inn i Hannover.
På onsdagsmorgonen var det väckning 0545 efter en god frukost kl 0600 lämnade vi Hannover kl 0700. Hemresan gick sedan via Puttgarden-Rödby och Helsingör - Helsingborg. I Helsingborg lämnade vi bussen och ett trevligt ressällskap och tog tåget till Hässleholm, där vi bytte till vår bil och körde hem till Växjö och var hemma c:a kl 1900.

Tack för trevligt sällskap och en gemytlig resa.